Body Mind Szymon Ściński

 
 
Opublikowany: 03.02.2011
 

Na ile skuteczne są Programy Treningowe zamawiane przez internet ?


Ostatnio coraz popularniejszym staje się zamawianie programów treningowych przez internet - czy to ma sens ? Co należy wiedzieć zanim kupi się taki program ?

Dostaję mnóstwo maili z prośbą o napisanie/ułożenie programu treningowego. Większość osób uważa, że może kupić sobie u dobrego trenera program idealnie dopasowany do swojej osoby przez Internet. Wklikują więc najczęściej w wyszukiwarce hasło w rodzaju: Trener Osobisty Warszawa lub Trener Personalny Warszawa i wysyłają zapytanie. W odpowiedzi na te oczekiwania i zapotrzebowanie – co niektórzy trenerzy rozsyłają odpłatnie przez Internet dziesiątki jeśli nie setki takich schematów. Czy uważam, że to nieetyczne z ich strony ? Niezupełnie. Jednak należałoby w każdym przypadku wyjaśnić na czym polega dopasowywanie programu treningowego do osoby czyli jego indywidualizacja. Co składa się na skuteczność lub raczej nieskuteczność takiego programu... ?

By ułożyć taki program należałoby dowiedzieć się wielu szczegółów dotyczących tej konkretnej osoby – dla której ma on być przeznaczony. Mam tu na myśli między innymi płeć, wiek, rodzaj wykonywanej pracy, ogólny stan zdrowia i kondycji, przebyte choroby i/lub kontuzje, typ sylwetki, poziom otłuszczenia ciała i jeszcze sporo dodatkowych szczegółów. Jest to dopiero pierwszy etap.

Następnie trzeba mieć pewność, że ćwiczenia polecone w programie będą wykonywane prawidłowo technicznie i z odpowiednimi obciążeniami. Nie da się rozpisać odpowiednich ciężarów/obciążeń osobie, która niewiele miała do tej pory wspólnego z regularnym treningiem. By więc taki program zadziałał czyli przyniósł odpowiedni efekt – potrzeba trenera, który będzie dosłownie stał nad ćwiczącym i poprawiał każdy błąd w wykonywanym ćwiczeniu. Proszę mi wierzyć – nauka prawidłowego wykonywania poszczególnych ćwiczeń to często wiele tygodni a w niektórych przypadkach nawet miesięcy. Nie da się tego nauczyć z rycin, zdjęć czy nawet animacji komputerowych. Dobór obciążenia również jest bardzo ważny a co najważniejsze – należy go na bieżąco modyfikować. Ciało : czyli mięśnie, układ nerwowy, krwionośny cały czas dostosowuje się do obciążeń – adoptuje się do nich. Jednak musimy tu uwzględnić również tzw. ”słabsze dni” – gdy ciało mówi nam, że tego dnia nie powinniśmy go zbyt forsować. Profesjonalista wyczuje różnicę pomiędzy niższą wydolnością klienta w danym dniu a jego chwilowym „lenistwem”.

Następnym elementem jest modyfikacja już nie tylko samych obciążeń na każdym treningu ale i ćwiczeń. To co wydaje się być ogólnie bardzo dobrym i skutecznym ćwiczeniem – w przypadku danej osoby może takim nie być a nawet generować silny dyskomfort lub ból w którymś ze stawów uczestniczących w ćwiczeniu. Należy odróżnić tu niegroźny a nawet pożądany ból mięśni wynikający np. z chwilowego zakwaszenia tychże – od groźnego, ostrzegawczego bólu zlokalizowanego na przyczepie mięśnia, więzadle lub wewnątrz stawu. Profesjonalista powinien to zauważyć i natychmiast zmodyfikować program zmieniając ćwiczenie na inne. Często bywa tez tak – że dane ćwiczenia nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Jeśli tak się dzieje przez pewien czas – należy również zmienić ćwiczenie.

Proszę pomyśleć - jak powyższe ma się do programów rozpisywanych dla osób, których się nie widziało, o których praktycznie nie wie się nic – no i oczywiście jak wygląda potem realizacja i kontrola wykonywania takiego rozpisanego programu treningowego…?

Ten artykuł ma służyć uświadomieniu osobom, które wydają, często nie małe pieniądze na tzw. doskonale dopasowane programy treningowe rozsyłane przez Internet. Najczęściej są to zmarnowane pieniądze. Jak się rzecz ma z etyką zawodową osób, które „rozpisują” i przesyłają te programy ? Według mnie wszystko zależy od tego – czy informują one o niskiej „skuteczności” takich programów treningowych. Jeśli tak – nie widzę w tym nic złego. Jeśli jednak obiecują wiele ukrywając powyższe ich słabości – w tym przypadku postępują wg mnie nieetycznie. Przecież osoba prosząca o taki schemat - z reguły nie ma wiedzy w tej dziedzinie.

Wiele osób to czytających pomyśli : „przecież mnie nie stać na trenera osobistego, to co ja mam zrobić ?”. Proponowałbym przyjrzeć się instruktorom klubu w którym Państwo mają wykupiony abonament i spróbować wybrać tego, który sprawia wrażenie najbardziej doświadczonego. Poprosić tego instruktora o ułożenie programu /w niektórych klubach jest to bezpłatne – w innych trzeba dodatkowo zapłacić/.Potem konsekwentnie w razie jakichkolwiek wątpliwości i pytań związanych z planem - zgłaszać się do niego. Uważam, że taki sposób postępowania będzie bezpieczniejszym i skuteczniejszym sposobem rozpoczęcia swojej przygody ze sportem i regularnym treningiem ;-)

 

Szymon Ściński - Trener Osobisty / Personalny Warszawa


 
Komentarze:

 
 

 

 

 

 

 



     
Trener personalny - ćwiczenia na uda i pośladki.

 

Trener Osobisty - zawód przyszłości ?

 

Artykuł: miesięcznik "Uroda" 06.2008 r Trener Osobisty Warszawa

 

Magazyn "TRENER OSOBISTY"

 

Wiecej >>>





 

Wiecej >>>    

Zgrabna pupa
Zgrabna pupa

Więcej >>>

 

Trener Personalny Warszawa "Body & Mind" Szymon Ściński Reklama •  O nas •  Kontakt •  Praca •  Oferta
tel.kom.: 695 737 626 | szymon.scinski@trenerosobisty.pl

Projektowanie stron www